در جهان ی فناوری، نو ترین پیشرفت ها فقط تا مدت زمانی محدود خوب هستند . صنعت خودرو هم که مرتبا فناوری های جدید ی را عرضه می نماید از این قاعده مستثنی نیست و فرقی ندارد که تکنولوژی ارائه شده در آن به ایمنی مربوط باشد یا سرگرمی.


دوربین مدار بسته اتومبیل



اما بسیاری از فناوری های نوین در حوزه خودرو یا صرفا برای ایمنی ساخته شده اند یا دست کم از برخی جهات روی این مقوله تمرکز دارند.

گاهی از ترین نوآوری های ماشین ی که تا به امروز ارائه شده اند دربرگیرنده فناوری های هیجان انگیزی هستند که نفقط صنعت خودرو بلکه حمل و نقل آدم را دستخوش تحول خواهند کرد.

روشن نیست که در آینده، چه نوع فناوری هایی برای صنعت خودرو ارائه می شود اما می توان حدس زد که کدام امکانات در نهایت به خودروهای تولیدی همه جهان افزوده می شود. در ادامه قصد داریم شما را با پنج فناوری نوین در حوزه ماشین آشنا نماییم. با ما همراه باشید.


خودروسازان جهان و دولت ایالات متحده آمریکا به جدیت تحقیقات خود را پیرامون دو فناوری با اهمیت دنبال می کنند که می توانند برقراری رابطه بین خودروها و اشیاء پیرامونشان را میسر نمایند.
فناوری V2V

V2V-GM-illo-1345557723736-web-hero-640x354

تصور بکنید که به یک تقاطع نزدیک می شوید و همزمان خودروی دیگری چراغ قرمز را رد می نماید . شما در وهله نخست نمی توانید آن ماشین را ببنید اما خودروی تان سیگنالی را از ماشین دیگر دریافت می نماید که نشان می دهد در مسیر شما قرار دارد و نسبت به ظهور تصادف اقطعا لی هشدار می دهد یا حتی به صورت اتوماتیک ترمز می گیرد تا مانع از ظهور سانحه شود.

اخیرا فناوری ی به نام رابطه خودرو با خودرو یا (V-2-V (Vehicle-to-Vehicle در دست گسترش است و خودروسازان بیان ی چون فورد به عنوان روشی که می تواند مانع از ارتقا آمار تصادفات شود، مشغول نقد آن هستند .

در این فناوری، اطلاعات مربوط به موقعیت، سرعت جهت حرکت ماشین ها از طریق سیگنال های وایرلس برای ماشین های دیگر دریافت یا از آنها ارسال می شود.

سپس، خودروها با مصرف از اطلاعات دریافتی خود، فاصله ایمن از یکدیگر را تشخیص می دهند تا از ظهور تصادف پیشگیری کنند. مهندسان دانشگاه MIT در حال حاضر مشغول کار روی الگوریتم های فناوری V2V هستند که در واقع اطلاعات خودروهای دیگر را محاسبه کرده و معین می نماید که در صورت قرار گرفتن ماشین دیگر در مسیر آن باید چه اقدامات پیشگیرانه برای برخورد نکردن با ماشین مجاور انجام دهد.

بر اساس مطالعه ای که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها در سال 2010 میلادی انجام گرفت، این فناوری از پتانسیل لازم برای کاهش 79 درصد از سوانح جاده ای برخوردار است.

اما محققان صرفا فناوری ارتباطی V2V را مد نظر قرار ندارند رابطه خودرو با زیرتهیه یا V2I (Vehicle-to-infrastructure) در حال ارزیابی است. به لطف این فناوری، ماشین ها می توانند با مسائل ی مثل تابلوهای سطح جاده ها یا علائم ترافیکی رابطه برقرار کرده و اطلاعاتی را پیرامون مسائل ایمنی دریافت کنند.

در اینروش همچنین اطلاعات ترافیکی از یک سیسـتم مدیریت عبور مرور دریافت شده خودرو به بهترین مسیرهای حرکت دسترسی پیدا می نماید .

گزارشات منتشر شده از طرف اداره ملی ایمنی عبور و مرور در بزرگراه های ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که قرار دادن این فناوری در خودروها و همین طور سیستم V2V در نهایت می تواند تا 81 درصد از میزات سوانح رانندگی بکاهد.

این فناوری ها قادر استآموزش رانندگی ما را متحول کرده ایمنی خودروها را به میزان قابل ملاحظه ای ارتقا دهد و خبر خوب آنکه، خودروسازان بزرگ جهان سخت در تلاش ند تا فناوری یاد شده را به حقیقت بدل کنند.
ماشین های خودران

P90081820_highRes

ایده ساخت ماشین خودران مدت هاست که بیان شده تازگی بسیاری ندارد. در بسیاری از برنامه های تلویزیونی فیلم جالب های سینمایی این نوع خودروها به نمایش در آمده اند هم اکنون هم ماشین هایی که می توانند عملیات پارک کردن را به صورت اتوماتیک انجام دهند در سطح جاده ها مشاهده می شوند.

اما یک ماشین خودران واقعی امکانات متعددی دارد و علاوه بر پارک، می تواند به صورت اتوماتیک حرکت نماید و باید بگوییم که ساخته شدن آنها بسیار به واقعیت نزدیک است.

در کالیفرنیا و نوادا، مهندسان گوگــل اخیرا ماشین های خودران این شرکت را در جاده ها و بزرگراه های عمومی ایالات متحده آمریکا مورد تست قرار داده که این خودروها در جریان تست یاد شده مسافتی بالغ بر 321869 کیلومتر را طی کرده اند.

ماشین های گوگل علاوه بر اینکه عکس جالب هایی را از جاده های زیر پای می گیرند، مجهز به نقشه های رایانه ی هستند که علائم سطح جاده ها را مشاهده کرده و مسیرهای جایگزین را یافته پیش از آنکه چشـم آدم قادر به رؤیت چراغ های آموزش ی باشد آنها را تشخیص می دهند.

این ماشین ها از طریق لیزر، رادار دوربین های مختلف می توانند سریع تر از آدم اطلاعات مربوط به محیط های پیرامون را تحلیل بررسی کنند.

گفتنی است که آمریکایی ها به طور متوسط 100 ساعت در سال را در ترافیک می گذرانند و از همین رو ماشین های خودران اقطعا لا توانایی حرکت لاک پشتی متوالی را در ترافیک های سنگین خواهند داشت.

گاهی افراد باور دارند که این نوع حرکت می تواند میزان سوانح رانندگی سطح جاده ها را کم شدن دهد زیرا در این صورت ماشین ها قادر خواهند بود که با یکدیگر رابطه برقرار کرده و با همموزیک ی کامل با عمل کنند.

در گاهی از آزمایش های گـوگل ، ماشین ها خودران چندین بار مسیر را طی کردند از این طریق اطلاعات جزئیات کامل راه را فرا گرفتند و به این ترتیب زمانی که نوبت به حرکت اتوماتیک آنها شد، این ماشین ها می توانستند تشخیص دهند که عابران از چه نقاطی عبور خواهند کرد، پس قف می شدند تا آنها عبور نمایند.

ماشین های خودران می توانند با از بین بر داشتن علت بیش از 95 درصد از سوانح امروزی یعنی خطای آدم ی، حمل نقل را برای بشر ایمن تر نمایند.

ممکن است تهیه ماشین های ذکر شده به این زودی ها محقق نشود اما جنرال موتورز اخیرا مراحل آزمایش این خودروها را به انتها رسانده بسیاری عقیده دارند که تا یک دهه آتی، پای این نوع ماشین ها به نمایشگاه های ماشین باز خواهد شد.
داشبوردهای بهره مند از واقعیت مجازی

augmented-dashboards

جی پی اس دیگر نمایشگرهای داخل ماشین برای رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر بسیار مفید واقع می شوند و باید اضافه کنیم که گاهی از ماشین های پیشرفته حتی دارای نمایشگر روی شیشه مقابل به راننده هستند .

اما در آینده نه چندان دور، ماشین ها می توانند اشیاء خارجی موجود در مسیر را تشخیص داده اطلاعات مربوط به آنها را روی شیشه جلویی نمایش دهند.

در فیلم جذاب ترمیناتور یا دیگر جریان های علمی و تبسیار بارها و بارها شاهد به نمایش در آمدن ربات ها بوده ایم؛ ربات هایی که به آدم یا شیء روبرو خود نگاه می کنند و به صورت اتوماتیک اطلاعات مربوط به آنها را نمایش می دهند و حتی می توانند تشخیص دهند که آنها که یا چه می باشند .

داشبوردهای واقعیت مجازی یا به اختصار AR عملکردی مشابه به این ربات ها دارند. شرکت BMW اخیرا نمایشگرهای مجازی شیشه جلو را به گاهی از خودروهای تولیدی اش اضافه کرده که در واقع اطلاعات ابتدائی مورد نیاز راننده را نمایش می دهند.

اما این شرکت همچنین مشغول تهیه داشبوردهای نو ی همراه با این فناوری است که می تواند اشیاء را در مقابل ماشین تشخیص داده به راننده بگوید که چه میزان تا آن شی فاصله دارد.

نمایشگرهای بهره مند از این فناوری اطلاعات را بالاتر از محدوده ای نمایش می دهند که یک راننده در زندگی حقیقی خود می بیند. به این ترتیب چنانچه با سرعت بالایی به یک خودرو نزدیک شوید، یک کادر قرمز رنگ روی آن نمایش داده می شود از طریق تعدادی فلش به شما اعلام می شود که چگونه برای پیشگیری از ظهور تصادف لاین را عوض نمایید.

یک سیـستم GPS مبتنی بر واقعیت مجازی می تواند لاینی که باید در آن قرار داشته باشید را معین نماید و به شما بگوید که چه زمانی مسیرتان را عوض بکنید .

شرکت BMW همچنین در حال تحقیق پیرامون کاربردهای این فناوری برای مکانیک هاست. آنها فیلم جذاب یی را تولید کرده اند که در آن یک تکنسین خودرو از عینک های بهره مند از این فناوری برای ارزیابی موتور و تشخیص قطعات معیوبی که باید تعویض شوند مصرف می نماید و پس مراحل تعویض قطعه را به صورت گام به گام برای آن فرد نمایش می دهد.

اما این فناوری برای مسافران نیز در حال نقد است. شرکت تویوتا مـدل های مفهومی از سیستم واقعیت مجازی را تولید کرده که به مسافر امکان می دهند اشیاء خارج از ماشین را بزرگنمایی نماید ، آنها را گزینش کرده یا تشخیص دهند همچنین از طریق پنجره تاچ خودرو فاصله خود تا شیء مورد نظر را محاسبه نمایند.

واقعیت مجازی ممکن است به این زودی ها در خودروهای تولیدی به خدمت گرفته نشود ولی اگر این خودروسازان همچنان به تحقیقاتشان ادامه دهند دیری نمی پاید که شاهد استفاده از فناوری یاد شده در ماشین ها باشیم.
ایربگ هایی که باعث توقف ماشین می شوند

ergonomics_pse

از زمانی که ایربگ یا کیسه هوا به بخشی از امکانات ایمنی خودروها افزوده شد، مرتبا جایش را در فضای داخلی تغییر داد. امروز شاهد استفاده از ایربگ های پرده ای، انواع جانبی، کمربندی و حتی مـدل هایی هستیم که درست در بخش تحتانی ماشین جای گذاری می شوند.

ممکن است ماشین تمام ما، مجهز به این نوع ایربگ ها نباشد اما باید بگوییم که نوع انتها به زودی عرضه خواهد شد. باید اعلام کنیم که مرسدس یکی از شرکت هایی است که روی روشی تازه برای بکارگیری ایربگ ها کار می نماید که این وسائل ها را از نوعی تدبیر انفعالی برای حفظ ایمنی به بخشی از سیستم فعال بدل می نماید .

شرکت یاد شده در حال تحلیل ایربگ هایی است که در سری تحتانی خودرو کار گذاشته می شوند و پیش از ظهور تصادف ماشین را نگه می دارند.

این ایربگ ها همان گونه که گفته شد، بخشی از سیـستم ایمنی فعال خودرو به شمار می روند به محض تشخیص حسگرها وارد عمل می شوند.

این کیسه ها دارای نوعی پوشش سایشی هستند که می توانند سرعت خودرو را کم کرده قدرت ماشن در حین توقف را دو مساوی نمایند.

کیسه های مورد بحث همچنین می توانند ماشین را تا 8 سانتی متر بالا ببرند و در نتیجه مانع از سر میل کردن ماشین در حین ترطعم ای شدید شوند. این مکانیزم همین طور از شدت برخوردهای سپر به سپر می کاهد در جریان تصادف، مانع از سر میل کردن مسافرین به زیر کمربند می شود.

اما آنچه پتانسل لازم برای کاربرد این ایربگ ها را در خودروهای آتی بالا می برد آن است که در حین عملکرد از همان سیستم ایمنی خودرو بهره می گیرند.

شرکت مرسدس سال هاست که روی این فناوری کار می نماید با این حال، به این زودی ها روی خودروهای تولیدی آن به کار گرفته نخواهد شد.
پنل های ذخیره سازی انرژی

wekfest weksos texas austin 2012 cars automobile show festival part 5 jan paul yap houston photographer 16 nissan datsun 240z s13 carbon fiber vq35hr under construction in progress

شرکت Exxon Mobile پیش بینی کرده است که تا سال 2040 میلادی، نیمی از خودروهای تولیدی مجموعه ها از نوع هیبریدی خواهند بود. این خـبر برای محیط زیست فوق العاده است اما یکی از مشکلات ی که در رابطه با این نوع ماشین ها بیان می شود آن است که باتری های آنها فضای بسیاری را اشغال می کنند بسیار سنگین هستند .

علیر پیشرفت های حاصله در زمینه تهیه باتری های لیتیومی- یونی این باتری ها باز هم بیش از اندازه سنگین می باشند . در اروپا، گروهی مشتمل بر 9 خودروساز مشغول تحقیق و نقد پنل هایی می باشند که روی بدنه کار گذاشته می شوند و می توانند انرژی را ذخیره کرده و زود تر از باتری های امروزی شارژ شوند.

این صفحات از نوعی فیبر پلیمری رزین کربنی ساخته شده اند از استحکام کافی برای نصب روی بدنه و انعطاف ضروری برای جوش میل کردن برخوردارند.

گفتنی است که پنل های یاد شده می توانند وزن یک ماشین را تا 15 درصد کاهش دهند. این صفحات انرژی تولید شده از طریق تکنولوژی هایی نظیر ترطعم ای احیاکننده را دریافت می کنند و یا زمانی که خودرو به منابع شارژ متصل می شود انرژی را در ذخیره کرده در وقت نیاز مورد مصرف قرار می دهند.

تویوتا تحلیل پنل های سبک ذخیره سازی انرژی را در دستور کار دارد ولی این شرکت پای را اندکی فراتر گذاشته و درصدد مصرف از صفحاتی است که می توانند انرژی خورشیدی را جذب کنند.

اینکه پنل های آتی قابلیت جذب انرژی را داشته باشند یا ذخیره سازی آن، در هر حال، خودروسازان جهان به دنبال راهی برای تهیه خودروهای مقرون به صرفه تر سبک تر هستند .