ترجمه مقاله به انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی در خواب تلاش ی جهت ارتقای سطح زبان‌آموز، در خواب، با پخش کردن مطالب صوتی روش ی است. پژوهش‌های زیادی جهت پذیرش و یا رد این مورد انجام‌شده است، زیرا خیلی دیدنی می‌شود اگر ً آدم بتواند در خواب روش ببیند. به مفهومچنانچه این امکان وجود داشته باشد که زبان‌آموز در خواب چیزی یاد بگیرد، ممکن است یادگیری زبان زیاد ساده‌تر از آن چیزی بشود که الآن مشاهده می‌کنیم. اما پژوهش‌هایی که در رابطه با امکان آموزش در خواب انجام‌شده است فقط برای یادگیری زبان نبوده است. بلکه دیگر موارد را حاوی می‌شده است.

حقیقت چیست؟ واقعا ً این امکان وجود دارد که در خواب زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟


پژوهش‌های بسیاری در رابطه با امکان آموختن در خواب انجام‌شده است. بسیار زیاد ‌ها این موضوع را قویاً رد کرده ‌اند. اما گاهی از این پژوهش‌ها این مورد را تأیید کرده ‌اند. پس این سؤال به وجود می‌آید که آیا ً امکان آموزش در خواب وجود دارد یا خیر.

حقیقت آن است که راهنمای در “خواب” به مفهوم ی‌که شخص ناهشیار است، به‌طورقطع نشدنی است. برای نقد این موضوع، پژوهشگران الکترودهایی به مغز شمار بسیاری آزمایش ‌شونده متصل کردند تا به آن‌ها این توانایی را بدهد که مطالب صوتی را تنها زمان ی‌که آن‌ها ناهشیار هستند پخش کنند. همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود، آزمایش ‌شدگان وقت ی‌که به خواب رفتند هیچ‌چیزی یاد نگرفتند. باوجوداینکه این ارزیابی ‌ها در سال ۱۹۵۰ میلادی منتشر شده است، ولی سازمان‌های تجاری هنوز برای سالیان متمادی زیر نام پرسود و مجذوب‌کننده‌ی یادگیری در خواب، محصولات گوناگونی را به بازار ارائه داد ه‌اند. درحالی‌که روش‌هایشان از هیچ پایه‌ی علمی برخوردار نبوده است.

تحلیل کار مغزی زمان خواب نشان می‌دهد که آموختن مهارت نو در خواب امکان‌پذیر نیست.

جهت چه برخی پژوهش‌ها روش زبان انگلیسی در خواب را تأیید کرده ‌اند؟

برای اینکه موضوعی به ارزش آموزش در خواب مورد تأیید قرار بگیرد نیازمند این است که مقالات خیلی خیلی ی در تأیید آن چاپ شود. الآن هر مورد کم‌ارزش ی را که بگردی، در مجلات معتبر مقالات متعددی برای آن مساله پیدا می‌شود. پس کمبود تعداد مقالات تأییدکننده‌ی روش در خواب این شک را تقویت می‌کند که مساله اساساً پایه‌ی علمی نداشته باشد و یا زیاد کم‌ارزش باشد.

به‌هرحال تعدادی متن در این زمینه نوشته‌شده است که نقد آن ممکن است خالی از لطف نباشد. مقالات نوشته‌شده در این زمینه عموماً از موارد زیر رنج می‌برد.

پدیده‌ی جانب‌داری پژوهشگر در مقالات علمی:


همواره بایستی به این نکته دقت شود که چاپ متن ‌ی علمی در یک نشریه، هیچ دلیل ی بر صحت اطلاعات آن نیست. زیرا رخ دادن پدیده‌ی جانب‌داری پژوهشگر در مقالات امری رایج است. زمان ی‌که چشـم داشت پژوهشگر دست آورد آزمایش را تغییر دهد پدیده‌ی جانب‌داری پژوهشگر رخ داده است. به مفهومفرض بکنید بنده به‌عنوان پژوهشگر باور داشته باشم که می‌شود در خواب زبان انگلیسی را روش دید. پس تست ی برای این کار طراحی می‌کنم که این مورد را اثبات یا رد کنم. طبیعتاً به خاطر اعتقادی که دارم امید این را دارم که مساله اثبات شود. این چشـم داشت باعث می‌شود که بنده به‌طور ناخودآگاه (یا حتی خودآگاه) طوری رفتار کنم که دست آورد تست به سود بنده تغییر نماید . پس این امکان وجود دارد که برخی از این ارزیابی ‌ها به همین آموزش در خواب را مثبت بررسی کرده باشند. این موضوع به‌جهت زمان ی‌که سود مالی در بین باشد رایج است.

تحقیقات کوتاه‌مدت:

ممکن است بتوان گفت که همه تحقیقات انجام‌شده کوتاه‌مدت و در حد شبانه‌روز و یا کمتر بوده‌اند (مثلاً تحقیق پژوهشگران سوئیسی ). این در حالی است که فرایند یادگیری امری درازمدت است. پس حتی اگر فرض کنیم که آموزش زبان انگلیسی در خواب، به‌طورکلی آموزش هر چیز دیگری در خواب صحت داشته باشد؛ هیچ تست ی در مورد اثرات بلندمدت آن صورت نگرفته است. مثلاً آیا این روش‌ها باعث نمی‌شود که خواب فرد مختل شود؟ اصلاً معلوم نیست که همچون موردی درست از آب دربیاید چون به‌هرحال خواب باید زمانی برای آرامش ذهنی افراد باشد نه زمانی برای یادگیری.

تحقیقات در شرایط ویِژگزینشه با نتایج ضعیف:

اکثر این تحقیقات در شرایط خاصی صورت گرفته است. مثلاً در زمان خاصی مطالب صوتی برای آزمایش ‌شوندگان پخش شده است. همه‌ی افراد در محیط آزمایش گاهی بوده‌اند که ممکن است امکان فراهم کردن چنین محیطی در واقع امکان‌پذیر نباشد. هیچ ی مبنی بر اینکه واقعا ً افراد به خواب رفته بودند و مطالب صوتی جهت آن‌ها در خواب پخش شده وجود ندارد. از تمام مهم‌تر، نتایج نهایی اصلاح عملکرد تست ‌شونده‌ها خیلی ضعیف نزدیک به صفر گزارش شده است. مثلاً در این تحقیق که توسط محققان دانش کده شیکاگو جهت نقد بازبینی روش در خواب انجام گرفته است، تنها اصلاح زیاد ضعیف ۴ درصدی مشاهده شده است. همچنین اصلاً معین نیست که آیا واقعا ً افراد تست ‌شده در خواب این ویرایش را کسب کرده ‌اند یا به‌طور اتفاقی تا حدودی بیدار بوده‌اند.

تحقیقات روی مطالبی که قبلاً آموزش ‌دیده‌شده است:

آن‌طور که پیداست همه تحقیقات روی مطالبی انجام‌شده است که افراد در بیداری آن را فراگرفته‌اند. این خود نشان می‌دهد که روش مطالب جدید در خواب امری غیرممکن است . اینکه ذهن آدم در خواب مطالبی که قبلاً روش ‌دیده را خوب یاد می‌گیرد چیزی است که تقریباً همه‌ی ما میدانیم. ممکن است بارها جهت تان پیش آمده باشد که مسئله‌ای را در بیداری نتوانید حل بکنید ولی همین‌که می‌خوابید در روز بعد به‌راحتی آن را حل می‌کنید. این موضوع می‌تواند به خاطر این باشد که در خواب هنوز ذهن ما درگیر آن مسئله بوده است. پس این مورد چیز جدید ی نیست که این تحقیقات به آن رسیده‌اند.

تحقیقات روی موارد خیلی ساده:

همه این تحقیقات روی موارد خیلی ساده‌ای انجام‌شده است. مثلاً در تحقیق پژوهشگران سوئیسی که لینک آن را در بالا داده‌ام، هدف از تحقیق به یاد آوردن خوب تعداد محدودی لغت بوده است. ولی همگی میدانیم که زبان، فقط محدود در یادآوری لغات نیست. یادآوری لغات یکی از ساده‌ترین کارهایی است که زبان‌آموز باید از عهده‌ی آن بربیاید. ولی تقویت مهارت‌های ارتباطی واقعا ً مسئله‌ی پیچیده ایست که به همین راحتی‌ها نمی‌توان ادعا کرد که در خواب بشود آن را به دست آورد.

روش در حالت نیمه هوشیار یا همان خواب‌وبیدار:


باوجوداینکه آموزش در حالت خواب مطلق، بی‌چون‌وچرا رد شده است ولی هیچ‌کس راهنمای در حالت خواب‌وبیدار را رد نکرده است. دلیل آن روشن است. در حالت خواب‌وبیدار هنوز مغز آدم تااندازه‌ای هوشیار است. بیشتر تحقیقاتی که روش در خواب را تأیید کرده ‌اند در واقع حالت نیمه هوشیار مدنظرشان بوده است. این نکته برای ما کاملاً روشن بوده است. طبق نظریه ی داده های ورودی دکتر کرشن، اگر ورودی‌های روش ی برای زبان‌آموز قابل‌فهم باشد، قطعاً یادگیری صورت می‌گیرد. ولی کیفیت یادگیری به میزان تذکر زبان‌آموز بستگی دارد. در حالت خواب‌وبیداری به‌هرحال فرد تا حدودی متذکر وقایع اطراف هست پس یادگیری می‌تواند در این حالت صورت بگیرد. ولی بایستی این نکته را در نظر داشته باشیم که در حالت نیمه هوشیار، کارایی مغز شدیداً کم است. در واقع هیچ پژوهشی نتوانسته است ثابت نماید که شخصی در حالت نیمه هوشیار مطلبی را تمام کمال روش ‌دیده است.

نتیجه‌گیری از موارد بالا

با تذکر به موارد بالا این نتیجه را می‌گیریم که تحقیقات درزمینهٔ روش زبان انگلیسی در خواب موارد شگفت‌انگیزی را کشف نکرده ‌اند که از دید ما قبلاً مغفول بوده است. همچنین هیچ تحقیقی اثرات بلندمدت پخش شدن یک مطلب صوتی در حالت خواب را جهت ما معین نکرده است. پس به نظر بنده اصلاً هوشمندانه به نظر نمی‌رسد که را فریب داده و فکر کنیم که واقعا ً آموزش زبان انگلیسی در خواب تأثیرگذار است. به نظر بنده بایستی کمی به زحمت داده فعالانه تر به مطالب صوتی به زبان انگلیسی گوش دهیم.

یک توصیه

ثابت‌شده است که خوابیدن، درست بعد از زمان ی‌که چیزی را روش ‌دیده‌اید باعث می‌شود که خوب آن را به خاطر بسپارید. پس توصیه بنده این است که اگر رفیق داشتید، درست پیش از خواب، اندکی به مطلب جذاب انگلیسی گوش دهید. وقت ی‌که به‌اندازه کافی حس خواب‌آلودگی کردید، گوش دادن به آن مطلب را متوقف کرده و به خواب بروید. بنده خود به‌شخصه این موضوع را انجام داده‌ام و تأثیرات مثبتی داشته است. ولی شدیداً تأکید می‌کنم که این کار را با کالاها ی که زیر نام آموزش زبان انگلیسی در خواب فروخته می‌شوند، انجام ندهید. بلکه فقط کافی است که به مطلبی جذاب گوش بکنید .

امیدوارم که همواره سربلند پیروز باشید