آموزش fl studio

تنظیم موزیک :
بی شک امروز تمام می دانیم که تنظیم یک موزیک تا چه میزان با اهمیت است همین طور بد تنظیم کردنش تا چه اندازه می تواند به کار آسیب بزند.من بیشتر قصد دارم به علت مهم بودن تنظیم بپردازم و بگویم این مقوله چه بخشهایی را پوشش می دهد که می تواند تا این اندازه در موفق یت یا عدم خوب یت یک اثر نقش داشته باشد.

به باور من احتمالا خیلی صحیح نباشد که بگوییم تنظیم موزیک یا تنظیم ملودی.چراکه هیچ تنظیم کننده بهتر ی نیست که بدون توجه به خصوصیات ی ترانه کار را تنظیم نماید .به واقع تنظیم موفق تنظیمیست که اولا" تنظیم کننده اش بتواند ملودی و کلامی که بر آن نقش بسته را به خوب ی درک نماید و یا آن رابطه برقرار نماید ثانیا" پر ساز باشد وثالثا" خلاقیت و خوش ذوقی تنظیم کننده در آن کاملا" مشهود باشد.

تنظیم را در اثر، "موسیقی آن اثر" نیز می نامند که با این کلمه ، حساب تنظیم از ملودی کاملا" جدا می شود.(پس چنانچه در ادامه جایی کلمه "موسیقی " را خواندید منظور بنده همان تنظیم است).اما وقت ی تنظیم کننده برای تنظیم دست به کار می شود بی شک نکات خصوصیات ی بسیاری را بایستی مد نظر قرار دهد.ولی به باور من 3 ویژگی که عرض کردم در این مجال جهت یک شناسایی کلی و ساختاری از این مقوله کافی است ذکر نکات بیشتر بیشتر باعث تخصصی تر شدن مبحث می شود که احتمالا از حوصله خوانندگان عزیز خارج باشد.در اینجا شرح اتی درباره این 3 ویژگی خدمت شما عرض می کنم:

1.درک ملودی و کلام: تنظیم، قلب تپنده تاثیر است به نظر من مانند خونیست که در رگهای ملودی جریان می یابد و با جریانش ملودی را جان می دهد و آن را از حالت خام گنگ بودن خارج می نماید .این تنظیم کننده است که معین می سازد کدام سری کار چگونه سازبندی شود.احتمال دارد بسیاری بر این باور باشند که حال چه فرقی می نماید که در یک قسمت از موزیک چه سازی استفاده شود.اما این عقیده به هیچ وجه صحیح نیست.سازبندی یک تاثیر بدون توجه به کلام آن کاری بی سر و ته را به گوش شنونده می رساند.کاری می شود که حتی بعد از گذشت سالیان دراز ، حتی نسلهای آینده نیز که نظرهایی مفرق دارند ، نمی توانند با آن رابطه برقرار کنند و می گویند فلان کار موزیک ی مزخرف دارد.حال ممکن است خودش نداند که این ضعف ملودی نیست.بلکه ضعف موزیک ست که باعث می شود کل اثر زیر سوال برود.حتمـا " توجه کرده اید که در اکثر کارهای حماسی ، از سازهای بادی استفاده می شود."پس کلام و تنظیم حماسی ، موسیقی حماسی می طلبد".اما با کمی تذکر در میابیم مثلا" در زمانی که آهنگ ساز می خواهد بر روی ترانه ملودی بگذارد هم موظف است با توجه به کلام ترانه سرا ،ریتم و بسیاری موارد دیگر را گزینش نماید .اما هرگز از یاد نبریم که تنظیم بدین جهت حساسیت دارد که مثل ملودی یا ترانه تنها یک بعد را در نظر نمی گیرد.(منظور از بعد تذکر به کلام در حین موسیقی سازی یا بر عکسش است.)تنظیم تیر انتها است بعد از آن دیگر وهله ای جهت رفع نقصهای ابه احتمال زیاد لی وجود ندارد و کار تنظیم شده بایستی در استدیو در اختیار خواننده قرار گیرد تا او هم با توجه به 3 وهله قبلی (ترانه ملودی و تنظیم) به با کیفیت ترین نحو کار را اجرا نماید .

2.پر ساز بودن: درست است که مثلا" در بعضی کارهای صمیمیت ، با توجه به ملودی رمانتیکی که دارند با یک ساز هم می شود کار را شروع کرد وبه انتها رساند ، اما حتی در همان کار با کمی ارزیابی دقت می توان به این نتیجه رسید که اگر در آن کار از سازهای بیشتری استفاده می شد ، جذاب تر می بود.(اکثرا " در کارهای تک ساز از ساز پیانو مصرف می کنند. ش هم پر کردن فضا توسط دست چپ راست پیانو است.بدین مفهوم که می توان با این ساز آکورد و ملودی را با هم داشت.در کارهایی که به صورت دوئت(دو نوازی) نواخته می شوند اکثرا ٌ " ترکیبی از استرینگ (ولوم کششی مانند ویلن) یک ساز دیگر است.) خیلی ی می گویند آهنگ سازهای قدیمی هستند ترانه سرا ها هستند ، خواننده ها همان خوانندگانند ، پس برای چه کارهای امروز مثل گذشته از آب در نمی آیند؟به نظر من جواب این پرسش دو کلمه است:ضعف تنظیم.الآن چند سالیست که علتش نیز معین شده.در یکی از کامنتهایی که در دو شماره قبل ثبت نمودم عرض کردم که امروزه در خارج از کشور دستمزد نوازنده و همیچنین نرخ کرایه استدیو بسیار زیاد بالاست.تعرفه آلبوم تمام آکوستیک در خارج از کشور تقریبا" 10 مساوی داخـل ایران است.در ایران آلبوم تمام اکوستیک مانند شبزده حدود 30-40 میلیون تومان تعرفه دارد.پس در آمریکا این کار حدود 300 تا 400 میلیون تومان هزینه بر می دارد.از آنجایی که خوانندگان ما در خارج از کشور از فروش آلبومهایشان پول چندانی به دست نمی آورند ، لذا آسان ترین راه را برای ارائه آلبوم گزینش می کنند که همان صداسازی به جای استفاده از ساز زنده است.همین قضیه هم باعث به کما رفتن نا ب موسیقی پاپ ما شده است.هر چقدر نیز که این کار به بهتر ی صورت گیرد باز حس ساز واقعی و زنده را به شنونده منتل نمی نماید .تنها کار تمام اکوستیکی که در چند سال اخیر از هنرمندان مقیم خارج شنیده ام ، "شام مهتاب" است.ولی خوشبختانه در داخـل کشور هنوز کارهایی ارائه می شوند که تنظیمهایی پر ساز و تمام آکوستیک و پر اندازه دارند.

3.خلاقیت تنظیم کننده: بعد از رعایت نکات فوق ،زمانی سبک و کلاس کاری هر تنظیم کننده از دیگری جدا می شود که بتواند ذوق و سلیقه شخصی اش را در قالب موسیقی در در روح ملودی بدمد.خوش ذوقی فقط مصرف از سازهای نو نشنیده را حاوی نمی شود.همین که او بتواند کاری نماید که تک تک آثار یک آلبوم به مصرف از چند ساز محدود در تمام آهنگ ها برای شنونده کسل کننده دوباره تکرار ی نشود خودش خلاقیتی بسیار زیاد را می طلبد.من به شخصه تنظیمی از واروژان یا بابک بیات سراغ ندارم که با شنیدن تذکر به آن ، نکته نو در خور توجه ی را نیابم.

تنظیم در موسیقی چیست
تنظیم در موسیقی چیست؟ درود شاید خیلی از کسانی که موسیقی گوش میدهند ندانند که تنظیم در موسیقی چیست تنظیم کننده کیست! بطور کل در شکل گیری یک آهنگ سه دسته فرد یا افراد شرکت دارند:آهنگ ساز بعنوان خالق ملودی اصلی آهنگ که حتی میتواند هیچ گونه تحصیلات مویسقی و یا آشنایی به تئوری موسیقی هم نداشته باشد। وی میتواند ملودی اصلی را روی یک ساز بسازد بنوازد یا فقط آنرا بخواند یا زمزمه کند।ملودی را در قالب یک موسیقی بدون کلام زمزمه کند و یا آنرا روی شعری بخواند।خلاصه او تنها خالق ملودی اولیه بر اساس حس میباشد।اما او میتواند موسیقی دان حتی تنظیم کننده باشد که در آنصورت کار خیلی راحتر میشود।
اما تنظیم کننده اوکسی است که وظیفه رنگ آمیزی نتهای اصلی ملودی آهنگ ساز را بر عهده دارد.او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد. به قابلیت اجرای انواع سازها حس روح صدای آنها آشنا باشد. از علومی مثل کنتر پوان هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و داری مهارتهای عملی دربکار گیری آنها در آمیزش نتها باشد.در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نتهای موسیقی جهت هرکدام از سازها گزینش ی(توسط خودش یا موسیقی ساز) نیز حفظ همموزیک ی تمام این نتها وحس و حال موزیک و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نتها صداها تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد و به نظر من اوست که میتواند یک ملودی آسان را به زیباترین حالت به گوش ما برساند و یا یک ملودی زیبا را زیاد ساده و حتی تکراری نشان دهد.
ودر انتها نوازندگان هستند که نتهای تولید شده را با سازهای مختلف مینوازند و شما حاصل کار موزیک ساز و تنظیم کننده را میشنوید.